Een weekje backpacken door Maleisië

31 Oktober 2006 5:00 door Arjan van Vliet

Dit keer een wat langer verhaal, want halverwege het semester is er een recess (vakantie) week om je voor te bereiden op de mid-terms (tentamens halverwege). Deze tijd kan natuurlijk veel beter gebruikt worden voor een weekje vakantie. Dat hebben we, met zijn zessen, dan ook gedaan. Op vrijdag zijn we met zijn met de bus vertrokken naar Kuala Lumpur (hoofdstad van Maleisië). Het hostel, Pudu Hostel, was op loopafstand van het busplatform. Bij binnenkomst op de 3e verdieping kwamen we uit in een grote rokerige gemeenschappelijke ruimte, met tv’s en relax banken. Na het inchecken hebben we bij een chinees restaurant gegeten. De Chinese medereisgenoten mochten kiezen, er kwamen onder andere vreemde groeten en een hele vis van ongeveer 30 centimeter met kop en al op tafel. Na het eten zijn we naar de bekende Petronas Towers geweest, de hoogste twin towers ter wereld met een hoogte van 452 meter. Die nacht heb ik niet best geslapen, er waren namelijk nergens dekens te bekennen en de airconditioning werd centraal geregeld, waardoor ik bibberend wakker werd.

De volgende morgen vroeg opgestaan om in de Petronas Towers omhoog te gaan naar het uitkijkpunt op de brug halverwege. Helaas liep de tijd waarvoor kaartjes uit werden gegeven erg snel op, waardoor we niet naar boven konden omdat we onze bus naar de Cameron Highlands moesten halen. Voor zover je het een bus kon noemen dan, alle zittingen zaten namelijk los. Na een lekke band verwisseld te hebben, gelukkig had de bus 4 achterwielen en konden we doorrijden, gingen we de bergen van de Cameron Highlands in. Hier was het goed vasthouden om niet zoals de meeste zittingen in het gangpad te belanden. Na een mooie rit door het bergachtige landschap kwamen we aan bij onze verblijfplaats, Fathers Guesthouse, welke voor de verandering wel goed schoon was. Hier viel gelijk het koele klimaat op. Ik heb dan ook een trui moeten kopen, de keuze was niet moeilijk door het ruime aanbod van 1 trui in mijn maat.

Na een goed ontbijt zij we de volgende morgen met gids vertrokken voor een dag lange tocht door de Cameron Highlands. Als eerste zijn we langs de thee plantages geweest waar we informatie kregen over de plaatselijke thee, BOH (Best of Highlands), en hoe de verschillende theesoorten worden gemaakt (groene, zwarte en oolong). De theeplukkers moeten per dag ongeveer 200kg aan verse blaadjes oogsten, ze hebben tegenwoordig wel machines, maar het blijf heel zwaar werk op de steile hellingen. Het is niet voor niets dat alle theeplukkers uit het buitenland worden gehaald. Na een aantal mooie foto’s geschoten te hebben zijn we verder gegaan naar de hoger gelegen jungle. Halverwege het asfaltpad moesten we ineens rechts het pad de jungle in, welke bijna verticaal omhoog liep. Er groeide veel mos, soms hingen er hele bossen mos naar beneden. Verder naar boven op de berg waren ook wat kleinere planten zoals bijvoorbeeld de pitcher plant, wat een soort bak met een deksel is. Insecten die in die plant terecht komen worden langzaam verteerd. Bovenop de berg was een mooi uitzicht. Er lag hier ook een steen flink op te warmen door de zon, ’s nachts gebruiken de slangen de warmte van de steen om zich op te warmen. Onderweg kregen we steeds veel informatie over de verschillende planten onder andere dat als een plant wit sap heeft de plant waarschijnlijk giftig is. Het was een goede dag en we hadden geluk wat we kwamen een kleine witte orchidee in bloei tegen die maar twee dagen per jaar bloeit. Na de wandeltocht gingen we door naar de BOH thee fabriek. Ondanks de vele theevelden in de Highlands bleek het de kleinste thee fabriek in de wereld te zijn. Na een korte rondleiding in de lawaaierige thee fabriek was het natuurlijk tijd om de lokale thee te proberen.

Na de lunch zijn we naar de lager gelegen jungle geweest. Het was totaal niet te vergelijken met wat we die morgen hadden gezien en het leek meer op een regenwoud. Aan het begin van de middag zijn we langs een Orang Asli (originele jungle bewoners) dorpje geweest. Onze gids heeft ruim 2 weken in het dorpje gewoond en weet dus erg veel informatie te geven. Na eerst even met de Orang Asli kinderen bij de waterval gezwommen te hebben en wilde bananen gegeten te hebben zijn we terug gegaan na het dorpje. In de hut van de eigenaar hebben we neusfluit gespeeld, althans geprobeerd, en kregen we uitleg over de instrumenten en tradities. De Orang Asli jagen met behulp van een ‘blowpipe’, een ruim anderhalve meter lange holle buis waar een pijltje met gif aan het eind ingaat. Door het af te sluiten met een stukje katoen en er hard op te blazen kunnen ze tot 20 meter ver schieten. We hebben dit natuurlijk ook zelf geprobeerd. Na een prachtige rit met de jeep door de jungle en nog meer theevelden waar we ook de zonsondergang zagen kwam er een eind aan een fantastische dag met een geweldige gids.

De volgende morgen hebben we met een andere gids nog een wandeling gemaakt door weer een ander stuk van de jungle. Het was weer anders dan de twee verschillende delen die we de dag ervoor hadden gezien. Door de grote groep en de smalle paden was de uitleg van de gids niet duidelijk te verstaan. ’s Middags zijn we met de bus naar het havenplaatsje Butterworth gegaan om daar de Ferry naar Penang te nemen. De eerste nacht hebben we daar geslapen in het hostel van de zeer vriendelijke Mister Loo die zelfs een aantal Nederlandse woorden kon spreken. De volgende middag zijn we naar het luxe Paradise Sandy Beach hotel aan het strand gegaan, er was zelfs een keukentje in de hotelkamer.

Op de voorlaatste dag, woensdag, hebben we een trip gemaakt met Langkawi Coral. Vroeg in de morgen werden we met de bus opgehaald en naar de ferry gebracht. De ferry bracht ons in ruim anderhalf uur naar het eiland Pulau Payar waar Langkawi Coral een platform heeft liggen. Hier konden we heel de dag snorkelen, kijken naar het vissen voeren en twee duiken maken. Doordat ik ’s morgens al niet echt fit was en de boot niet bepaald rustig vaarde ben ik verschrikkelijk zeeziek geworden en was zo slap dat ik de eerste duik over heb geslagen. Na wat fruit en een rondje snorkelen ging het gelukkig al een stuk beter en heb ik de tweede duik wel kunnen maken. Het was erg leuk om weer een keertje te duiken. Het koraal was op sommige plaatsen helaas al dood, maar op andere plaatsen was er nog wel mooi zacht koraal. Er waren vooral heel veel vissen te zien.

Op de laatste dag zijn we eerst naar de Penang Hill geweest, het hoogste punt in Penang op 735 meter boven zeeniveau. Met een langzaam treintje zijn we naar boven gebracht om van het uitzicht te genieten en een aantal foto’s te maken. Helaas was het die dag niet erg helder weer. Als laatste hebben we nog de Kek Lok Si tempel bezocht. Het is de grootste tempel in Maleisië. Vooral de pagode was mooi om te zien, bovenin de pegode had je een mooi uitzicht over de tempel. Doordat we vrij laat waren hadden we helaas geen tijd meer om de 30 meter hoge bronzen Boeddha te bekijken.

Met de vlucht terug kwam er een einde aan een leuke vakantie en moest er weer hard gestudeerd worden.

Plaats een reactie >>

5 reacties op "Een weekje backpacken door Maleisië"

1. Door: Peter en Marga
    31 Oktober 2006 om 7:01

Hoi Arjan,

Leuk om jou via de site te volgen. Zo te lezen geniet je enorm! Heel veel succes met de tentamens.

Groeten fam Weerdenburg

2. Door: Chantal
    31 Oktober 2006 om 9:02

Hoi Arjan,

Na een tijdje je site niet bezocht te hebben zijn er in een keer veel verhalen bij gekomen.

Erg leuk om te lezen wat je daar zoal doet. Maar als ik deze leuke verhalen lees vraag ik me af of je ook nog wel eens naar school gaat. Haha.

Veel succes met je tentamens de komende periode

Veel plezier nog in het verre Singapore!

Groetjes Chantal

3. Door: Maartje
    31 Oktober 2006 om 11:00

Hey Arjan,

Hier ook een reactie van mij.

Leuk verslag heb je geschreven over de reis naar Maleisie! Het is dat ik zelf ook mee ben geweest, anders zou ik wel een beetje jaloers zijn geworden hoor!

Veel succes met je meeting straks, en ik zie je vanavond (vergeet je Lonely Planet niet).

x Maartje

4. Door: marielle
    31 Oktober 2006 om 17:01

heeee Arjan!!

sorry,veelste lang niets meer van me laten horen!

Hoe is het nou? mooie fotos en verhalen weer!

leuk hoor!

hier gaat alles ze gangetje!

maar we missen je wel hoor!

doeg x Marielle

5. Door: fred
    1 November 2006 om 5:02

zeeziek, ben je daar dan gevoelig voor :)