Duiken, bezoek en Deepavali

1 November 2006 13:00 door Arjan van Vliet

Op vrijdag 26 oktober was het dan eindelijk zo ver. Tijd om mijn PADI Advanced Open Water duikcertificaat te halen. We zijn die vrijdagavond met zijn 9en, 2 instructeurs, 6 Open Water studenten en 1 Advanced Open Water Student, naar Maleisië vertrokken. Na het zonder problemen passeren van de grens hebben we in Maleisië heerlijk gegeten. Iets na middennacht kwamen we bij de havenplaats aan om de boot naar Pulau Dayang te nemen. Ongeveer anderhalve week daarvoor was er door brand een boot gezonken met een aantal doden tot gevolg. Hierdoor werd er nu streng gecontroleerd met het gevolg dat een aantal mensen uit de groep op een andere boot terecht kwamen. Na een boottocht die verder goed is verlopen kwamen we rond half 6 aan. Nog even een snel een paar uurtjes slapen voordat de eerste duik. Overdag heb ik drie duiken gemaakt met mijn instructeur Henneth. Onderweg heb ik onder andere mooi koraal, trigger vissen, bumphead vissen, clown vissen (beter bekend als nemo vissen) en schilpadden gezien. De foto´s die ik heb gemaakt komen binnenkort op de website. Bij de laatste duik was er een erg onvoorspelbare stroming waarbij je soms een heel stuk werd meegenomen en waarna het water weer stromingsvrij leek. Tussen de duiken door hebben we nog even over het prachtige witte strand gelopen en foto’s gemaakt van de prachtige omgeving. Die avond heb ik met beide instructeurs ook nog een nachtduik gemaakt. Het onderwater leven is ´s nachts anders dan overdag, de roofdieren komen dan naar buiten. Onderwater heb ik zeekomkommers gezien die ’s nachts recht op gaan staan als een slang. Verder een garnaal, een mureen (moray in het Engels) en zee-egels. Bij terugkomst lekker eten, het logboek invullen en slapen. De volgende dag hebben we twee duiken gemaakt. Bij de eerste duik onder ander feather stars (haar sterren) gezien. Onder water lijken ze zwart maar ze hebben de mooiste kleuren, zoals rood en geel, welke te voorschijn komen als je er op schijnt met een zaklamp of een foto met flits maakt. De laatste duik was voornamelijk meer van hetzelfde. Na de twee duiken heerlijk gegeten en ons snel klaargemaakt voor de bootreis terug om 1 uur. Althans dat was de bedoeling, het werd een ferry een paar uur later. Eindelijk was de haven dan in zicht, maar helaas de boot begaf het. Het roer werkte niet meer. Na was geschreeuw en gerommel onderin de boot konden we naar ruim een half uur weer verder. Snel het busje in en naar het restaurant oom heerlijk te eten. Het was een chinees restaurant, met geweldig eten, waar we onder andere haaienvinnensoep hebben gegeten. Nu alleen het laatste stuk naar Singapore nog. Het paste bij de dag, want ook dit ging niet helemaal goed, de motor raakte oververhit. Een geluk bij een ongeluk was dat het bij een koffie tent was. Na het afkoelen van de motor, waarschijnlijk een paar ijsklontjes op het motorblok, konden we dan eindelijk verder. Bij de grensovergang stond er een file van een paar kilometer waarop we besloten om de andere, duurdere, grensovergang te nemen waar geen kip was te bekennen. Na middennacht waren we dan eindelijk terug in Singapore. Gelukkig overheerst de leuke herinnering aan het duiken en was het toch een leuk weekeind.

De komende donderdag was het zover, bezoek. Mijn ouders kwamen even kijken wat ik hier allemaal uitspook. Een goed excuus om het drukke leven thuis te ontvluchten en de mooie, lekker warme omgeving in Singapore eens te bekijken. Vanuit het hotel ben ik met mijn vader bij een net food court wat gaan eten om daarna nog wat koffie te drinken tegen de dufheid van de meer dan 12 uur durende vliegreis. Die vrijdag zijn we naar Chinatown gegaan, erg ver zijn we niet gekomen. Toch zijn we na de camera winkel in het Chinatown Herritage Centre geweest. Hier werd de geschiedenis van chinezen in Singapore uitgebeeld. Vanaf het aankomen tot het daarop volgende leven met het harde werk en verslavingen als opium en gokken. Een paar bochten verder werden we bij de kledingmaker naar binnen gelokt om daar vervolgens vier pakken te kopen. Ik zelf bescheiden 1, mijn vader 2 en ook bij mijn moeder werd een nieuw pak aangemeten. ’s Avonds had ik met een Singaporese en haar vriend afgesproken om chili krab te eten, wat een typisch Singaporees gerecht is. Het was erg gezellig en het eten was erg goed.

Zaterdag zijn we met een soort skilift eerst naar Mount Faber geweest voor een uitzicht over Singapore. Na een aantal foto’s genomen te hebben weer terug in de skilift om bij Sentosa uit te komen. Sentosa is een eiland valk voor de kust van Singapore, waar veel aan landwinning wordt gedaan om het eiland steeds verder uit te breiden. De eerst activiteit was de onderwaterwereld, vergelijkbaar met die in Blijdorp. Er zwommen erg veel verschillende en mooie vissen. Er groeide op sommige plaatsen zelfs koraal. Omdat de dolfijnenshow bij het ticket inzat snel de bus gepakt om die show een stuk verder op het eiland te zien. De show was leuk om te zien, maar net als alle andere dolfijnenshows, weinig speciaal. Sentosa heeft vooral in de tweede wereld oorlog een belangrijke rol gespeeld. De oorlogsgeschiedenis is te zien in Fort Siloso, een oud gerestaureerd en tot museum omgebouwd legerkamp. In het museum werd de geschiedenis van het kamp en de tweede wereldoorlog in Azië verteld. Er waren zelfs strips te vinden van een Nederlander. Duidelijk werd dat Singapore Japan zwaar heeft onderschat. Ze dachten dat ze fysiek niet instaat waren om te vechten en vliegtuigen hadden van oude potten en pannen. Buiten waren nog een aantal kanonnen zichtbaar en het soldaten verblijf. In het gebouw waar de kleermaker, kok en wasserette zaten werden de beroepen door poppen uitgebeeld. Die avond hebben we heerlijk langs het water gegeten bij IndoChine. Iedereen aan de tafel besteld een gerecht wat in het midden van de tafel word neergezet, zodat iedereen van alle gerechten kan proeven. Na het eten hebben we in het hippe uitgaanscentrum Clarke Quay nog een drankje gedaan.

Zondag zijn we begonnen in de Arabische wijk om een aantal moskeeën te bezoeken. Dit is goed te combineren met een wandeling door Little India wat we in de middag gedaan hebben. De hoogtepunten waren hier de twee Hindi tempels en het warenhuis Mustaffa. In Mustaffa is bijna alles te krijgeven, van kleding tot huishoudelijke apparatuur tot Dvd’s tot elektronica. Het staat ook bekend om zijn goedkope prijzen voor merkartikelen. Je moet er geen nette, rustige, of geordende winkel verwachten. Het is er een zootje en door de drukte is er bijna geen doorkomen aan. Eén van de gebouwen waar Singapore bekend om is, is de concert- en theaterzaal de Esplanade. Om dit gebouw van binnen te bekijken had ik kaartjes voor de musical Shitty Shitty Bang Bang geregeld. De musical was erg goed gespeeld en heel mooi. Ik zal het verhaal niet vertellen om jullie de kans te gunnen de musical te bekijken als deze in Nederland verschijnt, maar het verhaal gaat over een vliegende auto. Als afsluiter die avond hebben in de hoogste bar van Singapore, de New Asia bar, op de 71 verdieping, nog een cocktail gedronken. Het uitzicht was prachtig, alleen was het wel minder dan normaal door de regen en soms voorbijtrekkende wolken.

Maandag hebben kwamen mijn ouders mijn stulpje bekijken en hebben we in een plaatselijk foodcourt gegeten. In de middag een rondje gemaakt over de universiteit welke mijn ouders erg mooi vonden.

Op woensdag, de laatste dag met mijn ouders, zij we terug gegaan naar de kleermaker om de pakken te passen. Helaas waren de pakken nog niet helemaal goed en moesten de meeste vermaakt worden. Gelukkig sturen ze de pakken op naar Nederland. Die avond heb ik mijn ouders weer gedag gezegd op het vliegveld en kwam er een eind aan een leuke week.

Donderdag was het een nationale feestdag, Deepavali een Hindi feest. Het wordt ook wel het festival van het licht genoemd, omdat er dan overal kleine potjes met olielampjes staan. Normaal gesproken zijn de presidentiele tuinen gesloten, maar op Deepavali kan je deze bekijken. Het 100 hectare grote landschap was erg mooi om te bekijken. We konden zelfs het palijs binnen om de beneden verdieping te bekijken. Die avond nog even naar Little India om de verlichte straten daar te bekijken. Bij het bezoek aan de tempel kregen we een rode stip op het voorhoofd, wat een heilig symbool is.

Plaats een reactie >>

6 reacties op "Duiken, bezoek en Deepavali"

1. Door: marga
    1 November 2006 om 13:02

Hoi Arjan,

Wat heb je weer veel geschreven! Leuk dat je ouders de sfeer van jou thuis in Singapore hebben kunnen proeven. Zo te lezen hebben jullie erg genoten. Naast je vrije tijd moet je ook nog studeren, hoe is het daarmee? Geniet er nog maar van want voor je het weet zit je weer in het koude, natte Nederland.

Groetjes, tante Marga

2. Door: Anneke Hendriks
    1 November 2006 om 14:01

Hoi Arjan,

Leuk je duikverhaal en bezoek van ouders te lezen.

Geniet er nog maar van, het is voorbij voor je het weet.

Ook succes met je studie!

Groetjes Peter en Anneke

3. Door: Ria
    1 November 2006 om 14:01

Hallo Arjan,

We genieten nog steeds na van een heel speciale week, bij jou in Singapore. Wat een afwisselende, grote, drukke en gezellige stad. Met prachtig weer, soms wel erg warm, hebben we met jou veel in de verschillende wijken van Singapore gewandeld en ook een aantal moskeeen en tempels bezocht. Ook het eiland Sentosa was zeer de moeite waard. Wat we ook erg mooi vonden waren de Botanische tuinen, met een schitterende orchideeen tuin.

Leuk om je woonomgeving te zien en het mooie, prachtig aangelegde universteit complex. Dit is echt een visitekaartje voor Singapore.

Arjan, we vonden het erg leuk jou in Singapore te bezoeken. Het was een fantastische week.

Groetjes van je vader en moeder

4. Door: marielle en leo
    1 November 2006 om 14:02

heee Arjan!

wat een leuke verhalen weer!mooi om te lezen wat je allemaal mee maakt.

Hier gaat ook alles zijn gangetje.

ZIen we je snel weer terug??

x

marielle

en gr van leo:P

5. Door: Maartje
    2 November 2006 om 3:00

Hey Arjan,

Hier weer eens een reactie van mij. Ik ben best wel jaloers dat jij gewoon alweer op de helft zit van je tentamens! Hopelijk zijn die andere twee een beetje makkelijk! Succes, en wel hard studeren he. Daarna lekker naar Cambodja en Thailand, heb er heel veel zin in!

x Maartje

6. Door: Bjorn en Andrea
    2 November 2006 om 6:00

Hoi Arjan!

Wat een leuke verhalen en je foto's zijn ook prachtig! Volgens mij is het al weer bijna tijd om naar huis te komen! We hebben nog geen house warming gegeven dus misschien gebeurt dat wel als je weer in Nederland bent! Heel erg veel plezier nog in Singapore!

Groetjes,

Bjorn en Andrea

ps: Je bent nog niet zo bruin, hihi!