Indoneeesiaa!

9 December 2006 6:01 door Arjan van Vliet

Na al bijna een maand in Singapore geweest te zijn is het de hoogste tijd om eens over de grens te gaan krijgen. Afgelopen vrijdag zijn we dan ook met zijn 12en naar Indonesië gegaan. De eerste helft, waaronder ik, moest veel te vroeg opstaan voer een weekeind wat bedoelt is om uit te rusten, al om kwart voor 7 moesten we vertrekken om op tijd bij de ferry te zijn. Toen we in de ferry zaten, een niet al te grote, kregen sommige het gelijk al benauwd van al dat geschud en geklots tegen de kant. Toen we eenmaal gingen varen viel het allemaal we mee. Na iets meer dan anderhalf uur gevaren te hebben kwamen we aan in Palau Bintan. Hier moesten we een visum kopen, voor 10 USD wat wel de moeite waard is want je krijgt een bijna pagina vullende sticker in je paspoort. Zoals afgesproken werden we opgehaald om naar ons appartement gebracht te worden. Eerst moesten we onze terugreis bij de ferrymaatschappij bevestigen en om onduidelijke reden weer wat betalen. Natuurlijk werd er ook even bij de supermarkt gestopt om de nodige drank in te slaan. Gelukkig zit hier niet zoveel belasting over de alcohol als in Singapore en blijven de flessen vodka van anderhalve euro binnen het budget. Uit de hoofdstad zijn we verder gescheurd naar onze slaapplaatsen bij Shady Shack. Een taxirit door Indonesië is een belevenis op zich, inhalen op de berg naar boven en valk voor een bocht waar je geen zicht hebt is hier normaal, gewoon hard toeteren dat je eraan komt, moet je muziek alleen niet zo hard aan hebben al wij. Op een brommer kan ook echt van alles vervoerd worden, soms zie je iemand rijden met één hand aan het stuur en in de andere hand een baby of klein kind.

Ons kleine resort, Shady Shack, heeft 5 of 6 hutten voor twee of vier personen en ligt aan de andere kant ver weg van alle drukte. Een local heeft net een fles alcohol opengemaakt en daar een zakje roze energiepoeder doorheen gedaan en vraagt of wij ook een paar shotjes willen. Natuurlijk ook geprobeerd, op de fles stond dat er 14,5% alcohol in zit, maar volgens die man was het meer. De drank bleek illegaal gestookte whisky te zijn.

De hutjes zijn allemaal erg primitief maar erg mooi en authentiek. Al het belangrijke is aanwezig, een bed met muskieten net, een toiletpot op ongeveer 10 cm boven de grond met een grote bak water en een emmertje om door te spoelen en een sproeier aan het platfont om te douchen.

Het avond eten is heel erg goed, met veel groente en rijst en een saus met kip en ananas wat veel op Chicken Tonight Hawai lijkt alleen dan beter. Na het eten zijn de flessen vodka al snel leeg en wordt er bij het kampvuur verder gegaan met het restant bier. Later op de avond valt dan het eerste slachtoffer met een verzwikte enkel.

De volgende dag begint met het ontbijt om 9 uur waar niet iedereen even fris meer oogt. Het ontbijt bestaat uit rijst, pittige noodles, gebakken ei en groenten. Na het ontbijt hebben we de houten boot van het strand geduwd om naar het nabij gelegen onbewoonde eiland te gaan. Al na 20 meter varen we tegen een paal in het water aan waarna de motor afslaat. De schipper die geen woord Engels kan is dan bijna een half uur bezig om de motor weer aan de praat te krijgen. Op het eiland waren na een stukje lopen mooie mangrove bomen te zien. Voor de rest was het natuurlijk lekker liggen en voetballen, maar niet te lang, want zelfs met factor 50 kan je hier nog verbranden. Hier vallen dan ook de volgende slachtoffers, vooral Paul die dacht dat factor 10 voldoende is op de evenaar, of was het omdat factor 10 veel goedkoper is.

Na de terugreis kregen we weer een fantastische maaltijd met onder andere babyhaaienvlees. Na het eten begon het hele liedje weer opnieuw. Bij een local achterop de brommer hebben we nog bij elkaar 12 flessen illegaal gestookte alcohol gehaald. Door een ‘fout’ kaart spelletje valt het eerste slachtoffer van vanavond al binnen een uur. Later zou er nog iemand volgen, met acute misselijkheid, blijft vreemd. Later op de avond bij het worstelen op het strand en in de zee vallen de volgende twee slachtoffers, door een scherpe schelp. De schelp was bij Marie-Jose zelfs tot 2 cm diep in haar voet gekomen, bij haar andere voet was het gelukkig iets minder diep. De twee slachtoffers zijn naar een kliniek gebracht (dokterskantoortje achter in een garage), om de volgende morgen de eerste ferry weer terug te nemen.

Op de zondag de laatste dag hebben we vooral fanatiek domino gespeeld met de locals en hebben sommige mensen nog gesnorkeld. De locals worden echt fanatiek met domino. Wie denkt het gewoon stenen met het juiste aantal ogen aan elkaar leggen is heeft het fout. Je speelt het met 4 personen en de persoon schuin tegenover jou is je team maat. Na voor de rest een, voor sommige noodgedwongen, rustig dagje kwam er een eind aan een bijzonder gezellig weekeind.

Plaats een reactie >>

4 reacties op "Indoneeesiaa!"

1. Door: Ria
    9 December 2006 om 6:01

Hallo Arjan,

Wat een belevenissen in een (lang) weekend. Ik had verwacht dat je wel meer van Indonesie zou zien als bijna alleen maar het strand. Misschien een volgende keer.

Succes verder.

Groetjes van je moeder en de rest van de familie

2. Door: Tim Groot
    9 December 2006 om 7:00

Cool man. Klinkt goed.

Ik hou je blog in de gaten

groetjes Tim en Linda

3. Door: Michel
    9 December 2006 om 8:01

Klink allemaal niet verkeerd bij jou!!!!!

Veel plezier nog verder!

Gr. Michel

4. Door: Ank vander Harg
    9 December 2006 om 10:01

Hoi Arjan, wat leuk om al jouw verhalen te lezen. We genieten er erg van. En ook de foto, heel mooi. Gaat het met je studie ook allemaal goed? Gelukkig heb je nog genoeg vrije tijd voor andere dingen. De hartelijke groeten van ons allemaal. Fam. van der Harg.